Anthem @ Bill Viola. 1983

Publié le par Olivier Lussac

ANTHEM, 1983
L'antienne (anthem en anglais), dans la religion d'Israël, est un refrain chanté entre chaque verset d'un psaume, de manière répétitive. La pièce est centrée sur un seul cri percutant, sur l'extension de ce cri émis par une fillette de 11 ans qui se tient sous la rotonde de la Union Railbroad Station à Los Angeles. Ce cri originel, de quelques secondes seulement, se prolonge dans le temps et sa fréquence est transformée, multipliée en profondeur par l'utilisation du ralenti. Ce spasme sonore est le contenant invisible d'un temps et d'un espace étirés, un souffle universel. Ainsi, si la bande image montre la petite fille comme source du son, la plainte déborde largement les contours fixés par ce corps, se répand et se diverse comme un liquide obscur, et se méle à toutes les sirènes de la ville, à tous les hurlements, à la montée irrépressible de la nuit. Images mnésiques, "toutes centrées sur le thème de la peur primitive du noir,du matérialisme et de la séparation nuisible du corps et de l'esprit" (Bill Viola). Le cri de l'enfant renvoie, dans un mouvement dialectique et violent, au grondement de la ville, aux cheminées enflammées des usines, à une opération chirurgicale, à un corps vivant déchiré dont on extirpe les chairs, donnant à voir son coeur à vif palpitant. Ce cri, qui a la fonction de l'oeil, cristallise et démembre la chair de l'image, l'évacue dans un ailleurs terrifiant, un monde crépusculaire. (Stéphanie Moisdon)

Anthem, 1983
Videotape
Lent by the artist
A young girl in a white dress screams as she stands in the central hall of Union Station in Los Angeles. The original scream of a few seconds is extended and shifted in time to produce a primitive "scale" of tones that constitcutes the soundtrack of the piece. Images of an ancient forest, the desolate urban landscape, the mechanics of heavy industry, the technology of surgery, the human body, and the leisure culture of socuthern California reveal their relation to our deep primal fears of illness, mortality, darkness, and the separation of the material body from its spiritual base.

1983, 11:30 min, color, sound
Anthem is a post-industrial lamentation, structured on the single piercing scream of a young girl as she stands in the vast chamber of Union Station in Los Angeles. Viola relates this structure to the form and function of religious chants, particularly Gregorian chants (using a harmonic scale in a resonant hall) and Tantric Buddhist chants (ritual exorcism and conversation with demons). The original scream is extended in time and shifted in frequency to produce a scale of harmonic notes that comprises the soundtrack,to which Viola juxtaposes images of materialism -- industry and the worship of the body, giant oil pumps and the beating human heart, cars streaming along a freeway and blood flowing through veins, modern surgical technology and tree branches in an ancient forest. The anguished scream cuts through the corporeality of the body and contemporary culture as a living organism. For Viola, the piece is a ritual evocation of "our deepest primal fears, darkness, and the separation of body and spirit."
Production Assistant/Still Photographer: Kira Perov. Vocalist: Amy Nomura. Produced in association with the TV Lab at WNET/Thirteen, New York.

Publié dans Art vidéo - cinéma

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