1997 : chronologie performance

Publié le par Olivier Lussac

1997

 

- ABRAMOVIC Marina, Balkan Baroque, XLVI Biennale Venise.

- ABRAMOVIC Marina, Luminosity, 1997.

- ALBARRACIN Pilar, Se Busca (Missing), 1997. 

Action/performance. Pegada de carteles en differentes calles de Sevilla.

- AMORALES Carlos, Amorales Interim, 1997 (vidéo)

- ARAHMAIANI, Do Not Prevent The Fertility of Mind, Concrete House, Bangkok, Thailand.

- ARAHMAIANI, Handle With Care IV, Havane, Cuba.

- ARAHMAIANI, Handle With Care, Who Cares?, Museum of Contemporary Art, Tokyo & Hiroshima, Japon.

- ARAHMAIANI, Point Zero-My Mind Gets Stuck, Marsi Gallery, Bangkok, Thailand.

- BRAZELL Danielle, Tales from a bitch girl, 1997.

- BRUGUERA Tania, El Peso de la Culpa, 1997-99.

El Peso de la Culpa (Le Poids de la faute) est une réactualisation symbolique du suicide collectif qui fut commis selon la légende par les populations indiennes, après que les Espagnols, ayant conquis Cuba, les aient réduits en esclavage. Cette performance a été réalisée pour la première fois à Havane en mai 1997, et « rejouée » par la suite dans de nombreuses manifestations à l’étranger. Vêtue d’une carcasse de mouton, l’artiste mélange dans sa main de la terre, du sel et de l’eau, formant de petites boules qu’elle porte ensuite à la bouche. « Comer Tierra » (manger de la terre) est une expression idiomatique cubaine employée dans des situations désespérée pour lesquelles il n’existe aucune échappatoire. Réactualiser cette ancienne légende est aussi un moyen de parler du contexte social et politique à Cuba aujourd’hui, et plus généralement des rapports de pouvoir et de domination. (Étienne Sandrin)

- FUSCO Coco, Better Yet When Dead, 1997. Toronto. Canada & Medellin. Colombie.

- GHAZEL, Me series, 1997-2008.

Dans Me , série d’autoportraits vidéo tragico-burlesques, Ghazel se filme dans de courtes séquences, toujours vêtue d’un tchador. Le tissu noir, représentation métonymique de la femme iranienne, devient progressivement un principe graphique liant les différentes saynètes entre elles.

Entre humour corrosif et poésie, detournement et transgression, association du texte à l’image, jeu subtil du champ et du hors champ, l’artiste, à travers des gestes comiques, répétitifs, désespérés, explore son identité multiple, son « autre moi ». En « suspension entre deux mondes », – chacun « tenant lieu de référence et de maison », Ghazel réinvente son univers. « Je suis une étrangère dans ces deux monde – l’Occident et l’Iran – et c’est mon monde à moi que je révèle » (Ghazel, « Moi » in Michket Krifa, Regards persans. Iran, une révolution photographique, 2001, Paris Musées). La silhouette de l’artiste devient figure fantomatique, sondant les écrans comme le temps.

— Ghazel was born in Teheran in 1966. She studied at the École des Beaux-Arts in Nîmes and the Paul Valery University in Montpellier. She currently lives in Paris. She if famous all over the world for her performances, video pieces and installations focusing on migration and the awareness of self and other. Her work also centres around the state of being ‘in-between’ two cultures and nomadic existence. In her most well-known work, the Me series, she is able to combine the ways traditional female gender roles are regarded and assigned in her home country of Iran with an Eurocentric view on the women of this primarily Muslin country – a view she experienced in Western Europe.

In the series of performances entitled Me, the artist can be seen engaging in diverse sports and leisure activities, such as ice skating, boxing, skiing and sunbathing, while wearing a traditional chador. She threreby contrasts the physical mobility of actions carried out in public space associated with the (western) cult of the body with the other extreme of the limited physical mobility of wearing a chador and the underlying, religiously motivated (Eastern) concepts of conceiling the female body from public view. Ghazel regards these performances as self-portraits, in which she uses irony to depict herself as a person absurdity torn between two cultures.

- HUAN Zhang, 3006m3-65 kg, 1997.

- HUAN Zhang, Skin, 1997.

- HUAN Zhang, To Raise the Water Level in a Fishpond, 1997.

- KULIK Oleg, I Bite America and America Bites Me, 1997. NYC.

- MARTINEZ César, El Tratado de libre Comerse, 1997, VI Bienal de La Habana,
‘‘El individuo y su Memoria’’. 

PerforMANcia ‘‘America Ge Latina’’. La Habana, Cuba. Curaduria Ibis Hernandez Abascal.

- MARTINEZ César, North America Free Tanga puesto over America Ge-Latina, 1997, Denver, Colorado.

7th Annual Cheery Creek Arts Festival, PerfMANcena ‘‘The North America Free Tanga Puesto over America Ge-Latina’’. Curaduria de Guillermo Gomez-Pena y Lorena Wolffer.

- MAUBREY Benoît, Audio Geisha, 1997.

- MIGONE Christof, Crackers, 1997. Ottawa. Canada. (sound art/performance).

- NICOLA L, The Red Coat ‘‘ Same Skin for Everybody’’, 1997, New York.

- RUIDO Maria, La Voz Humana, 1997.

An artist, filmmaker, researcher and cultural producer, Maria Ruido (1967, Spain) has been working on interdisciplinary media projects since 1996. Along with her artistic work, she developed on investigation of the imaginaries of labour in post-Fordist capitalism and the mechanisms of memory construction and its relations to different historical narratives. She is a professor at the Department of Design and Image at the University of Barcelona, and she has written several studies questioning the politics of representation and its contexts. She is also the editor of the magazine Arte y Politicas de Identidad (Art and Identity Politics).

The video performance La voz humana (The Human Voice) deals with the violence contained in language and how words operate in the public sphere and the limitations of discourses formed under imposed circumstances.  Based on a passage from Miguel Cerceda’s book El origin de la mujer sujeto (The Origin of the Female Subject) from 1996, which talks about different linguistic spaces and how these are gendered, this video is an inquiry into the female voice (not always the artist’s, and in many cases reflecting stereotypical forms of speech). It proposes a fusion of body and language, beyond the non-critical assimilation of hegemonic paradigms and far from the ahistorical position of empty silence.

- SORBELLI Alberto, Tentative de rapport avec un chef-d’oeuvre, 1997.

- TROPICANA CARMELITA, Chicas 2000, 1997.

- ULAY, In Photography, 1997.

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